Brian Schwab – jättiläisentappaja

Brian Schwab – jättiläisentappaja

Orlando, Florida 2001. Pienikokoinen ja kevytsarjaankin alipainoinen nostaja kävelee kohti ja puristaa kättäni. "On kunnia nostaa samalla lavalla kanssasi", lausuu mies suoraan silmiin katsoen.

Tänä päivänä, useiden maailmanennätysten ja mestaruuksien jälkeen ovat osat vaihtuneet. Ilo on kokonaan minun puolellani. Brian Schwab on eräs voimanoston menestystarinoista. Hän on murskannut useita ennätyksiä ja tehnyt unelmastaan myös ammatin ja menestyvän liikeyrityksen.

Kuinka aloitit voimanoston ?

Voimaharjoittelu vei minut heti mennessään. Se oli koko ajan etusijalla ja koko elämäni meni treenien mukaan. Olin neljäntoista ja ensimmäistä vuotta high schoolissa. Koulun jälkeen jatkoin treenaamista mutta kovin palo kilpailla alkoi kadota. Menin Floridan yliopistoon vuonna -95 ja pääsin siellä mukaan treeniporukkaan jonka tavoitteena oli kilpailla voimanostossa. Aluksi kävin vain penkkikisoja mutta menin muutaman vuoden kuluttua mukaan AAU voimanostokisoihin. Varsinaisesti ura lähti käyntiin 2001, Kieran Kidder järjesti WPO kisat lähellä enkä voinut kieltäytyä mahdollisuudesta ansaita rahaa tekemällä sitä mistä pidin eniten.

Harrastitko mitään muita lajeja ?

Teini-iässä treenasin taekwondoa, jalkapalloa ja voimistelua. Lukioaikaan painin aktiivisesti tyydyttääkseni voitonnälkääni. Se vaati kovia panostuksia kuten treeniä ankaralla dieetillä sekä juoksulenkkejä kumipuku ja vaatteet päällä. Tein juoksulenkkejä jätesäkit selässä lisäpainona. Ponnistelin kovasti pysyäkseni 48 kilon sarjassa. Voitin osavaltion mestaruuden painissa mutta en sen kummempaa.

Milloin kilpailit ensimmäisen kerran voimanostossa ?

Taisi olla 1997, Frank Kostyo Memorial oli kisan nimi. Tein 215 kyykyn, 150 penkin ja 225 maastanoston.

Mitkä ovat parhaat tuloksesi nyt ?

Sarjassa 67,5 kiloa olen tehnyt 330 kyykyn, 240 penkin ja 275 maastanoston. Sarjaan 75 kiloa parhaat tulokseni ovat. 352,5 jalkakyykky, 272,5 penkkipunnerrus ja 285 kilon maastanosto.

 

Aikamoisia rautoja. Mitä tavoitteita sinulla on tulevaisuudessa ?

Saavutin kautta aikain suurimman yhteistuloksen 67,5-kiloisiin. Yritän tehdä saman myös 75-kiloisissa. Ukrainan Kutcher on tehnyt tästä todella kovan tavoitteen. IPA:n Pro/Am kisat jakavat rahaa kertoimien perusteella suhteessa kehonpainoon joten minun kannattaa pudottaa muutama kilo niihin. Yritän myös parantaa kautta aikain kovimpia tuloksiani 67,5 kilon sarjassa niin penkkipunnerruksessa kuin yhteistuloksessakin.

Kehityksesi on ollut aikamoista. Entä miten voimanosto on muuttunut lajina ?

Ikävä kyllä laji jakautuu entistä enemmän sen sijaan että nostajat yhdistyisivät. Liittoja tulee lisää ja säännöissä ja erityisesti niiden tulkinnassa on melkoisia eroja. Pahinta on jatkuva toisten mustamaalaaminen ja vähättely. Toivottavasti tähän saadaan jonkinlaista muutosta ja nopeasti.

Mikä on mielestäsi suurin muutos urasi alkuaikoihin verrattuna ?

WPO:n tulo mukaan rahapalkintoineen on suurin. WPO vei voimanoston mukaan Arnold Classiciin. Minulla oli kunnia kilpailla viisi kertaa finaalissa kaikkein parhaita vastaan tuhansien katsojien edessä. Sitä ei voita mikään.

Rahapalkinnot ovat tulleet voimanostoon mukaan näkyvästi ?

Kyllä, haluaisin kuitenkin sanoa heti että en kilpaile rahan takia. Se ei ole vaihtoehto sillä palkinnoilla ei elä eikä pääse aina edes omilleen verrattuna kaikkeen satsattuun. Valitettavasti homma alkoi liian aikaisin liian isoilla palkinnoilla. Nyt on palattu alkuasetelmiin.

Järjestät kisoja itsekin. Aiotko jatkossa siirtyä promoottoriksi isompien kisojen pariin ?

Tähän saakka kaikki kisamme ovat olleet penkki/vetokisoja omalla salillamme. Alamme järjestää voimanostokisoja tänä vuonna ja olemme jo löytäneet sopivan tilan.

Tulostaso on noussut valtavasti viime vuosina. Missä kulkee raja ?

En usko että ihmisen potentiaalilla on mitään rajoja. Osa nykyisistä tuloksista on tullut parantuneiden varusteiden ansiosta mutta kehitys jatkuu teknologian pysähdyttyäkin.

Sinulta tulee myyntiin dokumentti omasta harjoittelustasi ?

Kyllä. Minulta on tulossa DVD penkkipunnerrustreeneistäni ja se tulee myyntiin myös Suomessa. Se kattaa paljon erilaisia tekniikkoja niin paidalla nostamiseen kuin myös RAW punnertamiseen. En halua mitään kohumainontaa mutta uskon että erilainen lähestymistapani tekniikan osalta ja selkeästi jaoteltu informaatio yhdessä muutaman mun seikan kanssa, kuten kuinka ennaltaehkäistä vammoja tekevät siitä menestyvän tuotteen. Olen parantanut 100 kiloa penkkipunnerrustani kuudessa vuodessa ja se on ainoastaan systemaattisen harjoittelun tulosta. Olen treenannut erilaisilla systeemeillä kuten perinteinen länsimainen periodisointi, Westside ja Metal Militia. Minulla näiden kolmen yhdistelmä toimii parhaiten ja pystyn harjoittelemaan ilman vammoja. En halua mainostaa turhaa mutta sanon kuitenkin että kaikki treenikaverini ostavat tämän DVD:n vaikka he jo tietävätkin kuinka harjoittelen.

Mikä tekee siitä erilaisen kuin muut vastaavat tuotteet ?

Ensiksi, katsottuasi dokumenttini sinulla on kasassa oma treeniohjelma. Riippumatta siitä missä nostat ja millä varusteilla. Toiseksi sanon se sisältää materiaalia jota et muualta löydä. Tarkoitan treeni-informaatiota, en mitään sensaatiomaisia klippejä.

Kuulostaa hyvältä ! Sitten treeniin. Nimeä kolme tärkeintä kunkin nostomuodon kehityksen kannalta ?

Kyykkyyn sanoisin tekniikan hiomisen box-kyykkyjen avulla olevan kaikkein tärkeimmän. Se on tehokkain työkalu tekniikan ja voiman kehittämisessä. Toiseksi korostaisin takareisien ja pakaroiden oikeaa harjoittelua. Reverse hyper, takareisi/pakara-kone ja hyvää huomenta-liikkeet ovat parhaita harjoituksia.

Edellä mainitut liikkeet toimivat myös maastanostossa. Lisäksi eri korkeuksista tehdyt vedot voimatelineessä ovat auttaneet minua hyvin.

Penkkipunnerruksen jakaisin kahteen osaan. Paidalla nostamiseen ja ilman paitaa. RAW nostajille suosittelisin leveää penkkipunnerrusta sekä käsipainopenkkiä. Nopeustreeni on tärkeä yhdessä loppuojennuksen kanssa. Kolmas osa mitä haluaisin korostaa, on vammojen ennaltaehkäisy erilaisten olkapään rotaatioliikkeiden avulla.

Paidalla nostettaessa vaihtaisin käsipainopunnerrusten tilalle paitatreenin. Treenaan paljon rinnasta sekä lankuilta.

Hyviä vinkkejä ! Entäpä mitkä ovat mielestäsi yleisimmät virheet ?

Jalkakyykyssä yleisin virhe yli kaikkien liittorajojen on treenata vajaita kyykkyjä salilla. Se toistuu kisassa, nostitpa missä hyvänsä. Toinenkin virhe liittyy tekniikkaan - ei kyykätä riittävän taakse. Silloin ei saada takareisiä ja pakaroita mukaan nostoon. Kolmas virhe on mielestäni se että treenataan liian raskailla liian usein. Tuloksena on ainoastaan ylikunto. Kyykyssä se heijastuu helpoiten myös muihin lajeihin.

Penkkipunnerruksen yleisin virhe on se että nostajat eivät harjoittele tarpeeksi paidan kanssa ja käyttävät liian kireää paitaa. Rautoja ei saada rintaan ja tuloksena on ainoastaan jääminen ilman tulosta kisoissa. Toinen virhe on se että paitaan luotetaan aivan liikaa, perusvoimaa ja nopeutta ei treenata tarpeeksi. Vammojen ennaltaehkäiseminen lyödään laimin, kilpailijat menevät ohi maatessasi leikkauspöydällä.

Maastanostoa tehdään liian usein liian raskailla. Tyylin valinta on toinen syy, samoin valitsemaan nostotekniikkaan liittyvä puutteellinen tekniikka. Tämä tulee ilmi niin perinteisessä kuin sumo-tyylin maastanostossa.

Entäpä aloittelijat, mitä heidän tulisi välttää ?

    1. Älä aseta epärealistisia tavoitteita. Menetät motivaatiosi kun huomaat, ettet saavuta niitä.
    2. Älä laiminlyö tekniikkaa. Tekniikan opettelu ja hiominen on nostouran kestävä prosessi.
    3. Älä luota hyötyyn varusteista, sekin vaatii harjoittelua.
    4. Älä treenaa liikaa vaan keskity olennaiseen.

Kannattaa harjoitella monipuolisesti ja saavuttaa riittävä perusvoimataso ennen kuin aletaan käyttää varusteita. Oikea treeniporukka on ensiarvoisen tärkeä. Hankkiudu kokeneempien nostajien seuraan ja yritä oppia heiltä mahdollisimman paljon.

Mene mukaan kisoihin. Voimanosto on laji missä vasta kisamaksimi on todellinen maksimi. Ennen kaikkea, opi nauttimaan treenistä ja kisoista !

Entä keneltä olet itse oppinut eniten ?

Tämä on helppo. En tiennyt oikeastaan mistään mitään treenatessani yksin. Koetin tehdä voimanostotreeniä kehonrakennusmetodeilla. Vasta kuin aloin lukea Louie Simmonsin artikkeleita aloin todella kehittyä. Louie on alan pioneeri joka toi venäläisten treenimetodit länsimaihin, erityisesti USA:n. Hän on uudistanut systeeminsä kautta koko voimanostoharjoittelun. Louie on persoonallinen ja ystävällinen mies joka keskustelee ja jakaa aikaansa kaikkien kanssa lähes milloin tahansa.

Nimeä kolme parasta kirjaa voimaharjoittelusta ?

Minulle "Essentials of Strength Training and Conditioning" opetti ainakin yhtä paljon, ellei enemmän kuin koko yliopistoaikani. Dave Taten "Under the Bar"on hieno kirja, vaikkei se mikään treeniopas olekaan. Se on hieno teos joka jokaisen voimanostajan pitäisi lukea. Yritän myös lukea artikkeleita netistä, valtaosin www.elitefts.com osoitteesta jotta pysyisin ajan tasalla.

Nimeä nostajia joita arvostat ?

Tästä tulee pitkä lista. Minulla on ollut ilo ja kunnia kilpailla niin monen suuren urheilijan kanssa. Ed Coan, Travis Mash, Chuck Vogelpohl, Steve Goggins, Paul Childress, Olexander Kutcher, Tony Conyers, Ron Palmer, Wade Hooper, Angelo Berardinelli, Nick Hatch ja monet muut.

Yhdessä ensimmöisistä kisoistani näin George Halbertin punnertavan 332,5 vain 100 kilon painoisena. Garry Frank ja myöhemmin Jeff Lewis tekivät tajuttomia tuloksia, samoin Andy Bolton. Anthony Clark ja Glenn Chabot ovat mieleenpainuvia hahmoja. Minulla on ollut tilaisuus keskustella Louie Simmonsin kanssa useasti, arvostan sitä suuresti.

Voimanosto on antanut minulle paljon. Yhdessä WPO kisassa Dave Tate tarjosi minulle mahdollisuutta tulla mukaan Team EFS:n. Minulla on pitkäaikaisia ystäviä lajin parista, kuten Brian Tincher, Brad Heck, Joe Mazza ja Eric Talmant. Olen myös saavuttanut yhden unelmistani ja avannut oman salin.

Mikä on mielestäsi ketjujen ja vetokumien vaikutus voimaharjoitteluun ?

Sanalla sanottuna huikea. Pystyt treenaamaan tehokkaammin ja enemmän. Niiden avulla pystyy kehittämään nopeutta ja eliminoimaan heikkouksia. Omassa harjoittelussani pidän niitä tehokkaimpina nopeuden kehittämisessä.

Mikä merkitys voimanostoliikkeillä on muiden lajien voimaharjoitteluun ?

Mielestäni kolme voimanoston perusliikettä ovat erittäin tärkeitä kehitettäessä nopeutta ja voimaa. Jokaiseen lajiin tarvitaan voimaa eri muodoissaan. Suurin osa tarvittavista taidoista kehittyy pelaamalla tai ottelemalla. Voimanostoliikkeiden avulla voidaan kehittää perustaa tälle harjoittelulle.

Jokaisella näyttää tänä päivänä olevan jokin tutkinto. Minkälaisen merkityksen näet personal trainereilla voimaharjoittelussa ?

Useimmat aloittelijat eivät tiedosta kuinka tärkeää on oppia ensin oikeat nostotekniikat. Toinen seikka on ravinto, kiinteän lihasmassan lisääminen ja sen vaikutus suorituskykyyn jätetään vaille riittävää huomiota. Aloittelijan into sammuu helposti ilman kannustavaa opastusta ja apua. Tässä on mielestäni yksi keskeisimmistä personal trainerin tehtävistä.

Olet itsekin salinomistaja. Miten voimaharjoittelu sopii kaupalliselle salille ?

Se sopii hyvin mihin tahansa kaupalliselle salille, mutta vain asiallisesti hoidettuna. Useimmat kuntosalilla käyvät ihmiset keskittyvät liikaa aerobiseen harjoitteluun eivätkä treenaa voimaa välttämättä lainkaan. Tämä johtuu taas siitä että voimaharjoittelun myönteisiä vaikutuksia ei tuoda riittävästi esille. Useimmat niistä kestävät aerobisen harjoittelun vaikutuksia pitempään.

Minkälaisena näet nopeuden roolin voimaharjoittelussa ?

Yleisesti ottaen voidaan sanoa että mitä voimakkaampi ihminen, sitä nopeampi. Voimanostossa sen osuus tulee eniten esille optimaalisten voimaominaisuuksien hakemisessa. Sen jälkeen kun riittävä liikenopeus on saavutettu, vähenee pelkän nopeuden merkitys. Silloin tarvitaan enemmän erilaisia ja ennenkeikkea monipuolisempia voimaominaisuuksia.

Otetaanpa esimerkki. Miten kehittäisit kuulantyöntäjän voima- ja nopeusominaisuuksia kimmoisuusharjoitteiden avulla ?

Suurin osa asiakkaistani on kuntoilijoita ja harjoittelu keskittyy ainoastaan yleiskunnon parantamiseen ja lihaskunnon monipuoliseen kehittämiseen. En pääse työskentelemään urheilijoiden parissa niin paljon kuin haluaisin. Minulla on kuitenkin NSCA ja CSCS tutkinnot ja lajinomainen voimaharjoittelu on tuttu käsite. Käyttäisin alakeholle erilaisia korokehyppyjä ja yläkeholle kuntopalloharjoitteita, kuten heittoja ja työntöjä sekä kiertoliikkeitä.

Kuinka oma harjoittelusi on muuttunut viime vuosien aikana ?

Olen säätänyt ohjelmaani koko ajan. Enemmän tehoa ja vähemmän volyymia. Teen ainoastaan kaksi tehosarjaa joka liikkeessä. Se vähentää harjoittelun kestoa ajallisesti. Lisäksi nostan salilla enemmän varusteilla. Teen dynaamisen penkin ainoastaan kerran kolmessa viikossa.

Kuinka uskot sen muuttuvan seuraavien vuosien aikana ?

Tiedän mikä toimii nyt ja odotan edelleen tasaista kehitystä koska nostan harjoituskuormaa koko ajan. Varusteet, välineet ja treenimetodit kehittyvät koko ajan - miksi en minäkin.

Mikä on ollut arvokkain koulutuksesi voimanostajana ?

Yrityksen ja erehdyksen menetelmä. Jätän sen mikä toimii ja tällä hetkellä se on muunneltu viisipäiväinen Westside ohjelma.


Mitkä ovat suurimmat virheet voimanoston valmennuksessa nykyään ?

Se että nostajia kilpailutetaan ja harjoitetaan liian kovaa kaikista vammoista ja puutteista huolimatta. Lopulta tuloksena on vain uran katkeaminen liian aikaisin.

Mitä ajattelet systeemistä jolla voimavalmentajia koulutetaan USA:ssa ?

Ajattelen hyvin pitkälle samalla tavoin kuin esimerkiksi ruokaympyrästä. Kaikki ei toimi kaikilla, yksilöllisyys puuttuu. Toivoisin enemmän eurooppalaista lähestymistapaa, enemmän tietoa erilaisista systeemeistä.

Valmentajan täytyy olla avoin ja sekä hyväksyä ja pystyä käyttämään muita metodeja kuin omansa. Kapeakatseisuus ja ahdasmielisyys johtaa ainoastaan keinojen vähyyteen ja sitä kautta huonompiin tuloksiin.

Millaisena näet ravinnon merkityksen voimailijalle ?

Alhainen rasvaprosentti alentaa verenpainetta ja kolesterolitasoja. Se auttaa monia paljon ja parantaa elämänlaatua. Sanon yhtenä esimerkkinä Dave Taten sillä hänet tuntevat useimmat lukijat. Useat toinen toistaan seuraavat vammat estivät häntä jatkamasta uraansa nostajana. Dave löysi uuden haasteen painonhallinnasta yhdessä kevyemmän ja erilaisen fyysisen harjoittelun kanssa. Se on auttanut häntä paljon ja nyt hän on saanut myös massaa takaisin ilman edellä mainittuja haittavaikutuksia.

Olen itse tällä hetkellä reilusti alle kymmenen prosentin rasvassa. Viimeksi mitattiin tasan 6% ja sen pitäisi olla jo laskenut siitäkin. En pyri siihen mitenkään intohimoisesti mutta syön koko ajan tarkasti ja pysyn erossa roskaruuasta. Verenpaineeni ja kolesterolitasoni ovat hyvin alhaiset.

Kilpailet ja treenaat koko ajan kovaa. Pidät salia ja valmennat muita. Jääkö sinulle lainkaan vapaa-aikaa ?

Totta puhuen, kaikki ystäväni ovat Orlando Barbellilta. Omalta saliltani, se on kuin toinen koti monille meistä ja tapaamme toisiamme lähes joka päivä. Vaimoni tietää että tämä on intohimoni ja elämäntapani ja hyväksyy sen täysin.

Sali taitaa viedä kaiken aikasi treenin lisäksi ?

Kyllä. Minulla on kymmenen vuoden kokemus personal trainerina ja asiakkaita riittää niin paljon kuin ehdin tehdä. Opin koko ajan lisää sitä mukaa kun tilanteita eteen tulee. Luotan siihen että kun tekee töitä riittävästi ja oikein niin tulee myös menestystä. Suurin yllätys salin pitämisessä oli byrokraattinen osa. Samoin taloudellisia ja erilaisia muita asioita joita en osannut kuvitellakaan olevan niin paljon, kuten erilaisia vakuutuksia.

Mitä teet silloin kun vapaa-aikaa joskus jää ?

En tarvitse paljoa rentoutuakseni. Juon kaljaa treenikavereitteni kanssa, katson UFC:tä ja menen rannalle.

Sinulla ei vielä ole lapsia. Itse kuulen monien vanhan polven nostajien neuvomaan lapsilleen, etteivät ala harrastaa voimanostoa. Mitä sanoisit tähän ?

Kuulostaa katkerien häviäjien vuodatukselta. Noiden neuvojen antajien kannattaisi ensin perehtyä oikean voimaharjoittelun etuihin lapsille ja nuorille. Lisäksi on paljon vääriä uskomuksia, kuten se että painoharjoittelu pysäyttää pituuskasvun. Useat tutkimukset osoittavat täysin päinvastaisia tuloksia. Voimaharjoittelu vahvistaa luustoa, jänteitä ja sidekudoksia ja auttaa parempiin suorituksiin muissa lajeissa. Sakke, me molemmat aloimme nostaa painoja osittain pienen kokomme vuoksi. Ei se tehnyt meistä yhtään pienempiä. Kuulostaa ihmeelliseltä että jokin mikä kasvattaa niin henkisesti kuin fyysisesti olisi jotain niin negatiivista että kieltäisin sen lapsiltani. Vanhat myytit joutavat hautaan.

Mitä haluaisit lisätä tähän lopuksi ?

Kiitos tästä haastattelusta, hieno tilaisuus ! Haluaisin kiittää myös vaimoani Trinitya sekä sponsoreitani Elite FTS, MHP ja Karin Klein avustani matkalla voimailun huipulle.

“Harjoittelu ja kehittyminen on pitkä prosessi. Se vaatii aikaa, työtä ja uhrauksia joista useimmilla ihmisillä ei ole aavistustakaan. Sekuntien suoritus nostolavalla vaatii vuosien työn. Senttien matka tangon liikkeessä vaatii tuntien työn salilla. Nostajan intohimo ja omistautuminen on jotain sellaista mitä monet eivät voi koskaan ymmärtää."

 

Sakari Selkäinaho