Janne Pöykiö nosti kultaa

Janne Pöykiö palasi huipulle

Takana muutaman vuoden tauko talonrakennuksineen muine arkielämän kuvioineen. Alla epäonnistunut pro-kokeilu Arnold Classicissa 2006.
Nyt paluu vanhaan ja heti parhaalla mahdollisella menestyksellä. Janne teki mitä lupasi, oikeastaan vain saavutti tavoitteensa. Seuraavassa tunnelmia menneestä ja tulevasta.

KUINKA TREENI MENI ENNEN KISAA ?

Treenit menivät hyvin jos ei lasketa mukaan oikean olkapään rajua tulehdustilaa. Treeneissä jouduin pukemaan löysän penkkipaidan päälleni jo 100-120kilon raudoissa. Josku uskalsi ottaa raakana sen 120kg ja  joskus paita oli pakko laittaa jo 100 kiloon koska kipu olkapäässä oli sietämätön..Kisat olivat tulossa joten usean viikon totaalilepoon ei ollut mahdollisuutta jos meinasin vielä astella maajoukkueverkkarit päällä arvokisoissa. Muuten sain olla terveenä..eli en onneksi potenut flunssaa enkä mahatautia niinkuin monet muut...Liekö ollut hyvää tuuria vai kovaa vastustuskykyä. Lisäravinteina minulla oli nimittäin ACTIVLABin lisäravinteista käytössä melkein kaikki. Lisäravinteet olivat myös tukemassa kokonaisapakettia, koska pudotin painoa noin 6 kiloa joukkue penkki SM-kisan jälkeen.
Orhan Tapsa teki minulle treeni rungon, jota hieman sovelsin  tilanteen mukaan. Treenit lähtivät ihan perus jumpasta eli alussa tehtiin n.3viikkoa pelkkiä kymppejä tappiin asti. Pikkuhiljaa aloimme lyhentämään sarjaa ja ottamaan isompaa rautaa paidalla..toistot kuitenkin pysyivät 3-8 paikkeilla. Riippuen salikaveri tilanteesta otin joskus lankkupenkkipäivänä hangbaria paidalla perus lankkupenkin sijaan.
Kisaa lähestyessä otin useampia sarjoja 160-200 kilon välillä rinnasta saakka. Tämä toi hyvin varmuutta täysmittaiseen liikerataan.
Kisavalmisteluissa yksi merkittävä tekijä jota vastaan taistelin oli tietenkin jo kerran mainitsemani seikka eli dietti sarjaa alemmas. Illalla punttitreenien jälkeen ja välipäivinä tehdyt kävelylenkit söivät miestä rotan lailla. Mielessä kävi välillä epäusko siitä, että miten saan voimat säilymään kun mieshestä sulaa lihat kuin lumiukkolla kroppa kesähelteellä.


MITEN KISA ONNISTUI KOHDALTASI TULOSTAVOITTEIDEN PUOLESTA??
Kisan tulostavoite oli +200 kiloa koska aloitus oli jo sen 200kg. Aloitus oli helppo. Toiseen 210kg ja tiesin että jos sen saan niin kisan kulku menee niinkuin on suunniteltu.   210kg oli tiukempi nosto mutta suurin syy oli huonohko lasku rinnalle. Laitoin nimittäin toiseen nostoon vyön+vedimme Tapsan kanssa paitaa hieman alaspäin.  Lasku oli vaikea koska yritin pitää laskun linjassa rinnalle..ei mahalle. Tästä syystä nosto ei ollut ns. rento vaan väkinäinen alas ja ylös.
Kolmanteen nostoon ilmoitimme tahallaan 215kg. Kukaan ei lähtenyt haastaamaan sitä ja pidimme valmiina uusilla lapuilla 212,5 ja 220,5kg eli jos Tapanilan kaveri saa 210 niin otan sen 212,5 mutta jos ei saa niin pudotetaan uusi PE lappu pöytään. Kolmas nosto oli sitten se 220,5 mutta teimme perusvirheen....Paita liian rajuksi. Laskuvaiheessa paita tökkäsi ja tanko suuntautui mahalle. Sieltä n.10cm ylöspäin ja lähtölinjan olleessa jo pielessä ei nosto tullut ylös asti. Sijoitus oli se mitä haettiin.(treenipäivyrin otsikkokin oli valittu mestaruutta silmällä pitäen)  mutta tulos kiloina ei tyydytä.

MIKÄ ON SEURAAVA TAVOITTEESI??
MM-kisat Luxemburgissa. Siellä tavoitteena on mitali. Kilona se tarkottaa 220-235 välillä olevia nostoja. Nuo kilot ovat otettavissa kun saan olkapään kuntoon ja varusteet vielä paremmin sopiviksi. Saken kanssa olemme jo hieman miettineet uutta kujetta kyseiseen varuste asiaan joten eiköhän MM-kisoissa sitten saada nekin kilot talteen. MM-kisassa pitää päästä työntämään kaikkia rautoja...ei laskea niitä mahalle tai jonnekkin muualle josta niitä ei voi työntää. Nyt kahdessa viime kisassa olen menettänyt pari nostoa huonoihin laskuihin....silloin on turha haaveilla hyvistä nostostoista.


OLLAAN JÄLKIVIISAITA NIIN MITÄ MUUTTAISIT TREENISSÄ??
Kaikki meni suht suunnitelmien mukaan mutta ehkä olisi pitänyt ottaa vielä hieman kovemmin hieman lähemmäs kisaa ja sitten ottaa reilumpi kevennys...Nyt himmailin treenejä hieman liian aikaisin koska pelkäsin painonpudotuksen vievän tehoja. Nyt paino on kurissa ja en päästä sitä niin ylös jossa se oli ennen SM-kisaa. Raakapenkkiin lisää ruutia niin se tuo tukevuutta paitanostamiseen lisää ja samalla kiloja myös kisanostoihin.

SM-kisavalmistelut numeroina:
Penkkitreenejä  51kpl.  (yhteensä 18 treeniviikkoa, mukaanlukien kisaviikko)
Paita treenejä kyseisenä aikana 31kpl.
Muuta 47 aerobista läskinpoltto treeniä (kävely) kesto 45-130min.
Hieronta 4 kpl  (kovia, kokovartalo)  Löysiä lääppimisiä en laske