Jill Millsin Comeback

Jill Millsin Comeback, osa 2

Äitienpäivän kunniaksi tarina yhdestä äidistä ja hänen harrastuksestaan. JIll Mills on palannut kilpa-areenoille. Tämän vuoden aikana nähdään kuinka maailman ehkä kaikkien aikojen kovin voimanainen menestyy nykykunnossaan. Kilpakausi on alkanut voimanoston RAW kisoista.

Jill Mills ei ota paineita uransa jatkosta. Muutto San Antoniosta Floresvillen pikkukaupunkiin oman tilan ja kotieläinten pariin on suuri muutos joka vaikuttaa moneen asiaan elämässä. Sympaattinen texasilainen on kilpaillut menestyksekkäästi kehonrakennuksessa, voimanostossa ja vahvin nainen-kisoissa. Tulevaisuudessa mennään kilpailu kerrallaan, perheen ehdoilla.

Kuinka aloitit voimailun ?

Ollessani ylä-asteella isäni opasti minut perusliikkeiden pariin. Hän huomasi kiinnostukseni ja halusi kannustaa minua kokeilemaan voimailulajeja. Tosi nostamisen makuun pääsin 17-vuotiaana. Liityin armeijaan ja pääsin treenaamaan kunnon salille ja aloin myös kehittyä.

Milloin kokeilit ensimmäisen kerran voimanostoa ?

Mieheni Milo valmensi minua ensimmäisiin kisoihini, se oli ´96. Sitä ennen olin kilpaillut kaksi vuotta kehonrakennuksessa. Milo oli sitä mieltä että lahjani menivät kehonrakennuksessa aivan hukkaan. Treenasin neljä kuukautta pelkkiä perusliikkeitä ainoastaan vyö varusteena. Kisassa nostin 185-120-210 tulokset 72 kilon painoisena.

Ei hassummin. harrastitko mitään muita lajeja ennen kehonrakennusta ?

Kokeilin judoa ja pelasin eurooppalaista jalkapalloa.

Kuinka harjoittelit urasi alussa ?

Minusta raskaat perusliikkeet ovat todella mukavia tehdä mutta en kuitenkaan tiennyt juuri mitään voimaharjoittelusta. Luin lähinnä kehonrakennuslehtiä ja kopion niissä olleita treeniohjelmia. Treenasin paljon aerobista mistä on ollut hyötyä tähän päivään saakka niin voimanostossa kuin vahvin nainen-kisoissa.

Luin paljon mutta valitettavasti alan lehdissä oli siihen aikaan paljon väärää ja puutteellista tietoa. Lisäksi urani alussa minulla ei ollut ketään joka olisi neuvonut tai valmentanut.

Tuloksista päätellen olet löytänyt myös tehokkaan tavan treenata voimanostoa ?

Totta. Treenasin aluksi paljon nostoja varusteilla. Nostin viime vuoteen saakka aina pelkällä vyöllä mutta kun päätin mennä maamme mestaruuskisoihin en kuitenkaan halunnut hävitä kenellekään sen takia etten osannut käyttää tukevia varusteita.

En missään tapauksessa halunnut oman jääräpäisyyteni takia hävitä kenellekään. Lisäksi niveleni olivat kipeinä vuosien vahvin nainen-kilpailuista enkä palautunut niin nopeasti kuin ennen. Ei siinä auttanut muu kuin ottaa lusikka nätisti kouraan.

Mitä ajattelet tämän päivän nostovarusteista ja voimanostosta yleensä ?

Vuosia sitten olin täysin varusteita vastaan mutta nykyään asenteeni on muuttunut. Niillä on oma paikkansa lajin parissa. Tosin joissain kohdin mennään yli nykyään. Markkinoilla on varusteita joiden avulla haetaan ainoastaan lisää rautaa, niillä ei ole mitään vammoja ehkäisevää tarkoitusta. Mielestäni on hyvä että jokaiselle löytyy kisoja omien mieltymysten mukaan. Toiset haluavat nostaa kisoissa missä ei sallita lainkaan varusteita ja joku pitää tärkeänä että jokainen osanottaja testataan.

Ensimmäisenä pitäisi poistaa negatiiviset ihmiset jotka vievät lajista ilon ja hauskuuden. Eikä varmasti haittaisi mikäli sponsoreita ja rahapalkintoja olisi enemmän.

Minkälaisia tuloksia olet tehnyt ilman varusteita ?

Nostin vuonna ´98 RAW kisoissa 190-140-232,5 pelkällä vyöllä. Kaikkien aikojen parhaita RAW nostojani ovat 235 kilon kyykky vyö ja siteet varusteina sekä 235 kilon maastanosto vain kaksi viikkoa vuoden 2001 Maailman Vahvin Nainen-kisan jälkeen. Olen punnertanut 150 penkiltä ilman penkkipaitaa ja rannesiteitä.

Mitä muita tuloksia olet tehnyt treeneissä ?

Jalkakyykyssä 12x165 ja 18x145 pelkällä vyöllä. Vauhtipunnerruksia 10x90 60mm paksulla Fatbar-tangolla ja 2x110 kiloa tukkipunnerruksessa seisten ja maasta asti. Maastanostossa 3x230 kiloa on ehkä paras sarjani.

Olet myös vieraillut muutaman kerran kuuluisalla Westside Barbell Clubilla. Millaista siellä oli harjoitella ?

Erittäin opettavaista ja motivoivaa. Kaikki salilla ovat todella vahvoja ja ilmapiiri on rankka mutta samalla erittäin kannustava. Pakko myöntää että aluksi hieman jännitti, oikeastaan pelotti mutta Louie ja kaikki muut olivat erittäin ystävällisiä.

Minkälaisella salilla yleensä harjoittelet ?

Se on yleissali jossa käy paljon kilpailevia urheilijoita eri lajeista. Treenaan siellä myös asiakkaitani. Joskus suunnittelin oman salin laittamista mutta luovuin siitä koska se olisi ollut liian työlästä ja sitovaa.

Mitä eroja on naisten ja miesten voimaharjoittelulla ?

Miehillä on tukevammat nivelet ja raskaampi rakenne. He palautuvat hormonitoimintansa ansiosta naisia nopeammin. Sekä omalla että useiden naispuolisten asiakkaitteni kohdalla olen huomannut että raskaita treenejä täytyy tehdä harvemmin kuin miesten. Lisäksi tarvitaan enemmän keveitä jaksoja jotta nivelet ja sidekudokset palautuisivat täysin. Saattaa olla että tämä ei ole ongelma kaikilla naisvoimailijoilla mutta itse olen joutunut kiinnittämään tähän paljon huomiota.

Voitit maailman vahvimman naisen tittelin kahdesti peräkkäin mutta vaihdoit hetkeksi lajia voimanostoon. Miksi ?

Kyllästyin liikaan politikointiin ja ihmisten ahneuteen. Liian paljon negatiivisia voimia niin sanoakseni, hauskuus katosi. Voimanoston pariin minua kannustivat Becca Swanson ja Amy Weisberger, asetin samalla tavoitteeni uudelleen. Tunsin että minulla on vielä sana sanottavana tässä lajissa. Parantamisen varaa on vieläkin, uskon että 295 jalkakyykky ja 195 penkkipunnerrus ovat painoja jotka voin saavuttaa kunhan löydän motivaationi uudelleen.

Mutta nyt tähtäät takaisin maailman vahvin nainen kisaan ?

En oikeastaan. Haluaisin ottaa tittelin takaisin ja puolalainen Aneta on varmasti kova vastus. En kuitenkaan ole tehnyt vielä päätöstä siitä alanko harjoitella kisaan. Voitin mestaruuskisamme ylivoimaisesti joten edustuspaikka on minun niin halutessani. Itselleni tärkeintä oli kuitenkin suoritus maamme mestaruuskisoissa, sen avulla todistin että tarvittaessa pystyn vieläkin huippusuorituksiin. Se oli raskain kisa missä milloinkaan olen mukana ollut ja voitin 12 pisteen marginaalilla. Se riittää tässä vaiheessa minulle enkä aio osallistua MM-kisaan ellei sovi omiin ja perheeni suunnitelmiin. En uhraa perhe-elämääni kilpailun takia. Mikäli päätän lähteä mukaan niin treenaan enemmän tuntuman enkä vanhojen kaavojeni mukaan.

Näyttää kuitenkin siltä että naisten kilpailu tiivistyy huipulla ?

Toivottavasti. Haluaisin raskaampia lajeja ja enemmän todellisia voimalajeja myös naisten kilpailuun. Kisa missä kävellään neljä päivää ympäriinsä kevyiden taakkojen kanssa ei voisi kiinnostaa vähempää.

Mitä ominaisuuksia huipputason vahvin nainen-kilpailijalta vaaditaan. Pelkkä raaka voima ei yksin riitä ?

Perusvoimaa tarvitaan kyllä. Vatsalihakset, selkä, reidet ja kädet pitää olla voimakkaat mikäli kisoissa mielii menestyä. Kyky analysoida lajeja on etu, samoin sinun pitää olla nopea ja liikkuva ja yleiskunnon pitää olla hyvä. Kivunsieto on ominaisuus mitä ilman ei menesty. Kaikista tärkeintä varsinkin suuremmissa kisoissa on kyky eliminoida kaikki turha ja keskittyä oleelliseen.

Mitkä lajit ovat itsellesi parhaat ?

Kaikki perusliikkeet missä tarvitaan voimaa. Ylöstyönnöt kuten tukinnosto sekä maastanoston eri muunnelmat ovat vahvimpia lajejani. Huonoimpia taas ovat lajit missä vaaditaan suurta kokoa tai massaa. Vihaan lajeja joissa ei tarvita voimaa juuri lainkaan vaan vaaditaan ainoastaan kestävyyttä.

Miltä treeniohjelmasi tällä hetkellä näyttää ?

  • M: ylämäkivetoja
  • Ti: selkä, hauikset, otetreeniä, 1-2 lajia
  • K: penkkipunnerrus tai vauhtipunnerruksia, ojentajat
  • To: lepo
  • P: jalkakyykky, 1-2 lajia
  • L: lepo
  • S: lajiharjoittelua

Millaisena näet ravinnon merkityksen voimailussa ?

Se on tärkeä tekijä muttei se mikään elämän ja kuoleman kysymys kuitenkaan ole. Ollakseni rehellinen en itse kiinnitä ravintoon niin paljon huomiota kuin pitäisi. Vuorokaudessa on ainoastaan 24 tuntia enkä ehdi keskittyä dieettiin kovin paljoa. Syön kuitenkin terveellistä perusruokaa ja täydennän ravintoani lisäravinteilla.

Katsoin että saan 150 grammaa proteiinia päivässä ja vihanneksia niin se riittää. Vitamiineja ja vettä menee paljon. Huomaan jos syön roskaruokaa. Palautumiseni hidastuu eikä energia riitä päivän töihin ja treenaamiseen.

Keitä urheilijoita arvostat eniten ?

Becca Swansonia ja Amy Weisbergeriä. He ovat motivoineet ja kannustaneet minua enemmän kuin ketkään muut. He ovat aina niin myönteisiä ja kannustavia, juttelemme paljon ja heidän saavutuksensa kannustavat minua jatkamaan. Sellaiset legendat kuin Joe Ladnier ovat aina mahtavaa mainosta lajille, olen tuntenut hänet jo kehonrakennusajoista saakka.

Kuinka vietät vapaa-aikasi ?

Minkä vapaa-ajan ?! Työpäivän aikana sukkuloin hierontavastaanottoni ja salin väliä. Kotiin päästyäni treenaan hevostani ja hoidan muita kotieläimiä tilallani. Se vie aikaa vähintään kaksi tuntia päivässä. Kodinhoito vie myös aikaa. Kaikista tärkein asia ovat tietysti tyttäreni ja aviomieheni.

Kiirettä pitää, täytyy myöntää. Kuinka löydät motivaation treeniin ?

Kun saan jonkun asian päähäni niin se vaivaa minua niin kauan että toteutan tavoitteeni. Voimanoston pariin löysin kipinän Amy Weisbergerin upeista suorituksista. En luovuta ennen kuin saavutan tavoitteeni.

Jill, kiitos haastattelusta. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi !

Kiitos Sakke, tämä on minulle ilo ja kunnia. Terveisiä ystävälleni Heini Koivuniemelle ! Hän on ollut mahtava kilpakumppani ja ystävä ja toivon pääseväni kilpailemaan vielä hänen kanssaan.

File:

  • ikä:32
  • ammatti:rekisteröity hieroja ja personal trainer, sairaanhoitaja
  • harrastukset: ratsastus, moottoripyörät, ulökoilu, perhe-elämä
  • perhe: aviomies Milo, tytär Layla, 3 hevosta, 4 vuohea, 4 koiraa ja 4 kissaa
  • kotipaikka: Floresville, Texas
  • website:www.JillMills.com

Parhaat tulokset voimanostossa:

  • JK 282,5
  • PP 175
  • MN 250
  • RAW 235-150-235

Parhaat Saavutukset:

  • Maailman Vahvin Nainen 2001 ja 2002
  • Amerikan Vahvin Nainen 2004

Kilpailuhistoria:

  • Kehonrakennus 1993-1995
  • Voimanosto 1996 -
  • Vahvin Nainen 1997 -

Muita saavutuksia:

Womens Powerlifting

  • #4 kaikkien aikojen tilastossa, 82,5 kg
  • #1 USA:ssa, 1998 and 2003 , #1 75- ja 82,5-kiloisissa 1998 ja 2001

Strongwoman*

  • #1 2001 IFSA "Worlds Strongest Woman", Zambia Africa
  • #1 2002 , Northeast Showdown Pro Strongwoman, Boston
  • #1 2002, St. Louis Microbrew festival Pro Strongwoman
  • #1 2002, Clash of the Titan, Aberdeen Scotland
  • #1 2002 "Worlds Strongest Woman" Champion, Kuala Lumpur Malaysia

Muita tuloksia:

  • penkkipunnerruksessa 27 toistoa kehonpainolla ( 80 kiloa )
  • hauiskäännössä 60 toistoa 40 kilolla
  • maastanostossa 18 toistoa 160 kilolla

Sakari Selkäinaho