Jouni Kvist

Jouni Kvist

Kerro itsestäsi. Kuka on Jouni Kvist?

Olen 33-vuotias äijän körmy Kajjjaanista. Perheeseeni kuuluvat vaimoni Helena ja kaksi vilkasta poijan velmua, Konsta (8v) ja Santeri (6v).

Minkälainen olet luonteeltasi?

Luonteeltani olen periksi antamaton sisupussi, joka ei jätä kaveria pahassakaan paikassa.

Mitkä asiat ovat tärkeimpiä elämässä?

Perhe, ystävät ja terveys.

Kerrotko urheilutaustastasi? Mitä olet harrastanut voimanoston lisäksi?

Nuorempana painia, hiihtoa, yleisurheilua, jalkapalloa, kaukalopalloa ja lentopalloa eri tasoilla. Kaikenlainen urheilu on ollut aina lähellä sydäntäni.

Miten tulit löytäneeksi voimanoston? Minkä ikäisenä aloitit ja paljonko nyt on treeniä takana?

Salilla kuljin satunnaisesti jo ala-asteella, mutta säännöllisempi harjoittelu alkoi joskus 15 vuoden iässä. Punttiharjoittelu löytyi muiden lajien voimaharjoittelun kautta. Kotikuntani voimailijat huomasivat ilmeisesti orastavat kykyni, ja alkoivat ohjata minua. Liityin OVN-88 nimiseen seuraan ja aloitin kilpailemisen. Kuusitoista vuotta on aikaa ensimmäisestä kisastani.

Missä vaiheessa huomasit, että sinussa on ainesta voimanostajaksi?

Ulkopuoliset kertoivat, että lajia kannattaisi kokeilla. En minä sitä itse huomannut - tuskin tiesin siihen aikaan koko lajista... Itse asiassa luin sanomalehti Kalevasta nuorten sm-kisojen tuloksia, ja huomasin, että tulokseni olivat täysin kilpailukykyiset silloisten ikäluokkani huippujen kanssa.

Minkälaista oli alkuaikojen treenisi? Treenasitko systemaattisesti ja oliko sinulla valmentajaa?

Alkuaikojen treeni oli enemmän ns. bodipainoitteista - hieman pidempiä sarjoja punteilla ja paljon kuntopiirejä. Yhdeksänkymmentäluvun alussa ohjelmani suunnitteli ystäväni Esa Haapalainen. Siitä oikeastaan voimanostoharrastukseni alkoi. Menin vuonna 1993 Ouluun armeijaan, ja silloin minua valmensi moninkertainen arvokisamitalisti Markku Pesonen.

Muistatko sen aikaisia tuloksiasi?

Treenipäiväkirjat löytyvät lähes täydellisinä vuodesta 1990 aina tähän päivään. Sitä varhaisemmat tulokset ovat muistin varassa. Ensimmäiset salikäynnit olivat ala-aste iässä. Muistan nostaneeni ensimmäisellä kokeilukerralla penkiltä 42½ kiloa ja kyykystä 100 kiloa.

Milloin oli ensimmäiset kisasi ja miten ne menivät?

Ensimmäiseen kilpailuun osallistuin Oulaisissa toukokuussa 1992. Ne olivat aluemestaruuskisat, jossa sijoituin 67½ kilon sarjassa neljänneksi tuloksella 190 - 115 - 200 = 505. Hyvä kisa, joka innosti eteenpäin.

Olet upseerina puolustusvoimissa. Minkälaista on päivittäinen työsi? Onnistuuko treenin ja työn sovittaminen yhteen? Mikä muuten on sotilasarvosi?

Päivittäisen leipäni tienaan Kainuun Prikaatissa koulutusupseerin tehtävässä. Sotilasarvoni on kapteeni. Nykyinen työni on aika pitkälti toimistotyötä. Tehtävässäni fyysinen rasitus on vähäistä, ja tästä syystä treeni on erinomaista vastapainoa. Treenin sovittaminen työn kanssa onnistuu nykyisellään hyvin. Leirivuorokausia tulee vain 30-50/vuosi, joten se menee ihan sopivana pakkolepona.

Arvostetaanko voimanostoharrastusta puolustusvoimissa?

Yleisesti EI. Tietyt ’valistuneemmat’ ja lajiorientoituneet henkilöt osaavat arvostaa myös voimanostajia muiden lajien rinnalla. Itse olen esimiesasemassa toimiessani huolehtinut siitä, että voimailijat saavat heille kuuluvat oikeudet.

Onko teillä työn puolesta mitään kuntovaatimuksia? Jos on niin miten pidät kuntoa yllä?

Palkattu henkilöstö suorittaa vuosittain kenttäkelpoisuustestit, johon kuuluvat ammunnat (rk, pist), cooper/ergo, LKT, BMI, marssi ja suunnistus. Urheilen vapaa-aikana paljon perheeni kanssa, kuljen välillä työmatkani (15km/pvä) jalan tai pyörällä ja joskus jos saan oikein pahan naksahduksen, niin käyn lenkillä oikein "veren maku suussa".

Minkälainen treeniohjelma sinulla on? Kilpailujen ulkopuolella ja lähellä kisaa ja kuka sen suunnittelee?

Kilpailujen ulkopuolella rakennan peruskuntoa aika pitkälti raakanostoilla perusliikkeissä/niiden sovelluksissa sekä monipuolisilla apuliikkeillä. Kesäisin teen yleisfyysisiä harjoitteita kuten juoksut, loikat, hypyt, heitot. Kisan lähestyessä apuliikkeet vähentyvät, varusteet tulevat asteittain mukaan, harjoittelu pyörii kisanostojen ja keskivartalon vahvistamisen ympärillä. Suunnittelen itse ohjelmani. Olen saanut paljon arvokkaita neuvoja ja ohjeita muun muassa Juha Hiltuselta, Jarmo Virtaselta, Sakke Selkäinaholta ja Tapsa Orhalta.

Mitä nostaisit treenisi avainkohdiksi?

Pitkäjänteisyys ja sopivan "lepsu" ote harjoitteluun yleensä. Nautin treenaamisesta.

Mikä on suosikki nostosi treenata?

Kaikkia kolmea lajia on mukava treenata. Jos joku on valittava, niin sanon kyykky. Kyykky on nostomuodoista vaativin.

Kuinka säilytät motivaation treenata? Mitkä ovat motivaation lähteesi?

Omien ennätyksien parantaminen motivoi jatkamaan eteenpäin. Kilpailut ovat harjoitteluni suurin motivaatiotekijä. Jos en kilpailisi, en todennäköisesti myöskään treenaisi kovaa.

Miten huolehdit lihashuollosta? Teetkö palauttavia harjoitteita, venytteletkö, käytkö hierojalla tai jotain muuta?

Loukkaantumisten myötä lihashuoltoon on alkanut suhtautumaan vakavammin. Venyttelen treenien päälle (n. 2-3h treenin jälkeen) ja käyn säännöllisesti hierojalla. Esimerkiksi viime vuonna kävin hierojalla 27 kertaa. Se ottaa aika ison tukun rahaa, mutta uskon satsauksen olevan sen väärti. Lisäksi käyn kylmäkaraisussa keskimäärin 3-4krt/viikko.

Mitkä ovat ne tekijät, jotka tekevät sinusta hyvän voimanostajan?

Varmaankin vuosia kestänyt periksi antamaton harjoittelu. Jokaisen saavutetun kilon eteen on täytynyt veivata paljon rautaa. Minulla on ollut kunnia olla asiantuntevien ihmisten ohjauksessa. Tärkeää roolia näyttelevät myös hyvät treenikaverit.

Entäs ruokapuoli. Noudatatko ruokavaliota ja kuka sen suunnittelee? Kuinka tärkeänä pidät ruokavalion merkitystä?

En noudata mitään ruokavaliota. Syön vaimoni laittamaa erinomaista kotiruokaa. Lisäravinteina nautin palautumisjuomaa, kreatiinia, vitamiineja, cla:ta ja lohiöljyä. Ravintoasioissa minulla olisi paljon parannettavaa.

Mitä mieltä olet henkisestä kantista voimanostossa? Minkälainen luonne pitää olla, että pärjää voimanostossa?

Henkinen kantti on tärkeä. Tiukan paikan tullen henkisesti vahvin on niskan päällä. Menestyvän voimanostajan luonteessa on ripaus hulluutta, mutta samalla toinen viilipyttymäistä taktikkoa. Pitää uskoa itseensä.

Onko salilla missä treenaat paljon nostajia ja onko teillä hyvä ryhmähenki?

Salillamme on aika paljon nostajia, tosin kilpailumielessä treenaavia vähemmän. Treeniporukkamme harveni vuoden vaihteessa, kun pari kilpailevaa kaveria lähti opiskelemaan ja töihin toisaalle. Sen huomasi myös omissa fiiliksissä. Treeniporukassamme on hyvä henki.

Onko sinulla valmennettavia?

Valmennan Sotkamon Visan juniorinostajia. Lisäksi on muutamia muita henkilöitä, joiden harjoitteluun annan säännöllisesti vinkkejä.

Mitkä ovat parhaat saavutuksesi voimanostossa ja mitkä ovat parhaat tuloksesi?

Parhaita saavutuksia ovat 5*Suomen mestaruus, Pohjoismaiden mestaruus sekä neljäs sija MM-kisoissa. Parhaat tulokset (82,5kg): JK 307½, PP 197½ ja MV 312½kg.

Kohtapuoliin ovat SM-kisat. Onko valmistautuminen mennyt hyvin? Uskoisin, että lähdet mestaruus mielessä, mutta paljonko arvelet nostavasi?

Valmistautuminen on sujunut kohtuullisen hyvin. Harmikseni olen ollut pariin otteeseen flunssassa, ja olen joutunut soveltamaan ohjelmiani jonkun verran. Pieniä vaivoja tahtoo näillä kilometreillä tulla, mutta kunto on kuitenkin löytymässä. Kisapäivän kunto määrää tietysti lopputuloksen, enkä käy sitä mielelläni arvuuttelemaan. Tulos, joka riittää mestaruuteen alkaa kasilla...

Entäpä muut kisat? Tähtäätkö EM- ja MM-kisoihin? Minkälainen sijoitus on näistä tavoitteena?

Olen asettanut päätavoitteeni EM- ja MM-kisoihin. Jos minut valitaan joukkueeseen, pyrin nousemaan molemmissa mitalipallille.

Mitkä ovat pitkäntähtäimen tavoitteesi tulosten ja saavutusten osalta?

Elän nostamisen osalta vuoden kerrallaan. Tavoite on mennä pikkuhiljaa eteenpäin ja löytää omat rajat. Tulostavoitteita en ole sen kummemmin miettinyt. Saavutuksista nuo aiemmin mainitut mitalit EM- ja MM-tasolla ovat tähtäimessä.

Onko sinulla harrastuksia?

Tämä laji on minulle ennen kaikkea harrastus. Se on hauskaa ’puuhastelua’, jossa saa olla tekemisissä loistavien ihmisten kanssa. Voimanoston lisäksi harrastan kaikenlainen liikuntaa ja urheilua perheeni kanssa.

Mitä neuvoja annat aloittelijoille ja mitkä ovat suurimmat virheet mitä voit tehdä?

    1. Harjoittele monipuolisesti unohtamatta muita lajeja.
    2. Opettele tekniikat kunnolla. Hyvän tekniikan varaan voit laskea tulevaisuuden isot raudat.
    3. Huolehdi riittävästä lihashuollosta. Muista levon ja terveellisen ravinnon merkitys.
    4. Etene maltilla ja pitkäjänteisesti.
    5. Kova työ palkitaan!

Yleisimmin virheitä tehdään siinä, kun harjoitellaan liian yksipuolisesti. Tällöin lihastasapaino ei pysy kunnossa. Toiseksi kun halutaan kasata isompia rautoja tankoon, niin ostetaan uusia toinen toistaan tiukempia nostovarusteita ja laiminlyödään oikeiden nostotekniikoiden opettelu ja raaka perustyö. Kolmanneksi ei malteta levätä sen vertaa, että olisi palautunut edellisestä harjoituksesta. Nämä kaikki tekijät altistavat loukkaantumisille ja voivat tuoda pitkiä taukoja harjoitteluun tai lopettaa sen kokonaan.

Mitä haluaisit sanoa tähän lopuksi?

Haluan kiittää kaikkia niitä henkilöitä, jotka ovat tukeneet ja kannustaneet minua pitkällä taipaleellani.

Mikko Korhonen