Markus Schick – penkkipunnerruksen pieni suuri mies

Markus Schick – penkkipunnerruksen pieni suuri mies

Aikaisemmin kaikki voimanoston hirmutulokset olivat amerikkalaisten tekemiä. Erityisesti penkkipunnerruksessa puhuttiin ns. jenkkituloksista ja muista tuloksista erikseen. Tänä päivänä tilanne on muuttunut. WPO:n kevyttä divisioonaa hallinnut Markus Schick vei aikanaan sarjan 75kg tulokset aivan uusille lukemille. Lyhytkasvuinen saksalainen löi maailman parhaimmiston heidän omalla kotilavallaan.

Tänään Markus on palannut takaisin IPF:n kisoihin ja kilpailee edelleen menestyksekkäästi. Tuorein saavutus on veteraanien MM-kulta. Seuraavassa pieni juttutuokio Saken ja Markuksen välillä noin 10 vuoden takaa:

File

  • ikä: 29
  • ammatti: pankkivirkailija
  • harrastukset: ajanvietto ystävien seurassa, jalkapallo, paini
  • perhesuhteet: naimaton
  • kotikaupunki: Russelsheim ( 20km Frankfurtista )
  • website: www.markusschick.de
  • parhaat tulokset: 235 / 67,5kg, 295 / 75kg, 301 / 82,5kg
  • parhaat saavutukset: 5 x Arnold Classic voittaja, 10 x MM-I ( IPF&WPC )

Kuinka aloitit painoharjoittelun ?

Olin 15-vuotias ja vanhempani olivat etsimässä sopivaa joululahjaa. Halusin sellaisen kotikuntoilusetin mutta eräs tuttavistani sanoi että voin treenata setin hinnalla kaupallisella salilla koko vuoden.

Menin salille ja ostin ja ostin kortin. Ohjaaja kysyi minulta onko penkkipunnerrus tuttu laji… Siitä se lähti.

Missä vaiheessa tutustuit voimanostoon kilpailumielessä ?

Aika äkkiä, jo pari kuukautta siitä kun aloitin treenaamisen. Menin mukaan paikallisiin kisoihin ja punnersin 77,5 kiloa. Painoni oli 48,9 kiloa.

Kokeilitko mitään muita lajeja ?

Pelasin pöytätennistä ja jalkapalloa mutta olin auttamatta liian pieni niihin tullakseni hyväksi pelaajaksi.

Kuinka treenasit urasi alussa ?

Harjoittelin kaksi kertaa viikossa. Treenasin koko kehon läpi. Penkissä tein 3-4 sarjaa, 5-8 toistoa joka sarjassa.

Entä millaista on harjoittelusi nykyään ?

Harjoittelen jonkin verran Westside tyylillä. Käytän harjoittelussa vetokumeja ja ketjuja sekä teen säännöllisesti nopeusvoimatreenejä. Harjoittelen kolmesti viikossa penkkipunnerrusta, siinä kaikki.

Kuinka kauan ohjelmasi on ollut tällainen ?

Viimeiset kaksi vuotta. Se on toiminut hyvin. Niin kauan kuin kehityn, en muuta mitään.

Mitä ajattelet tämän päivän nostovarusteista ?

Varusteet ovat tärkeitä mutta niissä ei pitäisi mennä liiallisuuksiin. Tänä päivänä näkee melkoisia ylilyöntejä. Nostajat jäävät ilman tulosta penkissä koska eivät saa tankoa rintaan.

Minkalaisilla varusteilla itse nostat ?

Kilpailen Inzerin Rage X paidalla. Se on minulla paras vaihtoehto. Samoin sellaiset huiput kuin Ryan Kennelly, Clay Brandenburg ja Tiny Meeker ovat parantaneet tuloksiaan huomattavasti sen jälkeen kun vaihtoivat tähän paitaan.

Minkälaisia rautoja olet nostanut ilman paitaa ?

En ole toistaiseksi kilpaillut RAW-kisoissa mutta treenaan paljon ilman varusteita. Paras tulokseni salilla on 237,5 kiloa. Painoin itse tuolloin tasan 73 kiloa. Mikäli suurimmat rahapalkinnot ja paras show tulee RAW kisoihin, menen ilman muuta mukaan. En kuitenkaan usko että näin tapahtuu.

Teetkö paljon apuliikkeitä ?

En, itse asiassa en tehnyt muutamaa viimeistä kisaa ennen yhtään apuliikettä. Vaihtelen otetta ja käytän ketjuja ja vetokumeja.

Mitä muita merkittäviä tuloksia olet tehnyt salilla ?

En mitään, merkittävät tulokset tehdään kisoissa. Pari kertaa olen punnertanut 300 kiloa.

Olet tehnyt ensimmäisenä maailmassa 4 kertaa oman painon penkkipunnerrussa. Mikä on seuraavat pitkän tähtäimen tavoitteesi ?

Mielenkiintoinen kysymys. En osaa sanoa mitään erityistä. Kohti uusia lukemia tietysti mutta tärkeintä on pysyä terveenä ja välttää loukkaantumisia.

Mikä on seuraava tavoitteesi ?

Arnold Classic tietysti. Syyskaudesta en osaa sanoa.

Oletko tulossa Suomeen WPO finaaliin ?

Luultavasti, en osaa vielä sanoa aivan varmasti mutta uskoisin että olen tulossa.

Mitä ajattelet voimanoston tilasta nykyään ?

Voimanoston ympärillä on aivan liikaa kaiken maailman liittoja. IPF ja WPC sopivat hyvin ja WPO rahapalkintoineen on hieno juttu ja se tulee itäblokin mukaantulon myötä kasvamaan melkoisesti. Muut ovat turhia.

Millaisia eroja näet naisten ja miesten harjoittelussa ?

En minkäänlaisia. Treenikaverini Gunda Fiona von Bachaus harjoittelee aivan samalla tyylillä kuin minäkin. Hän on saavuttanut mitaleja IPF:n puolella nuorten MM-kisoissa ja on erityisen hyvä penkkipunnertaja.

Mitä neuvoja antaisit aloittevalle nuorelle ?

Älä tavoittele liikaa tuloksia alussa. Opettele ensin tekniikat ja muut perusasiat. Kuuntele kokeneempien nostajien neuvoja.

Millaisena näet ravinnon merkityksen ?

Se ei ole niin oleellinen asia kuin esimerkiksi kehonrakennuksessa. Kannattaa kuitenkin katsoa mitä suuhunsa pistää, se vaikuttaa niin perusterveyteen kuin palautumiseen.

Pakko tunnustaa että syön itse kaikkea mikä maistuu hyvältä. Uskon että kun saan ruokavalioni kuntoon, palaan sarjaa alemmas. Minun pitäisi pystyä samoihin tuloksiin 67,5-kiloisissa.

Käytätkö mitään lisäravinteita ?

Kyllä. Heraproteiinia, glutamiinia ja kreatiinia.

Millaisena näet voimanoston tulevaisuuden ?

Uskon että Arnoldin kaltaiset kisat tulevat yleistymään tulevien vuosien aikana. En usko että voimanosto pääsee koskaan olympialajiksi. Raskaan sarjan suhteet ja suuret kansainväliset sponsorit puuttuvat kokonaan. Kun olympiakomitea yrittää eliminoida painonnoston lajilistalta doping takia, on vaikea löytää yksikin syy miksi se ottaisi mukaan voimanoston ?

Ketä nostajia arvostat eniten ?

Lajin parissa on paljon mahtavia nostajia ja upeita persoonia. Ed Coan, George Halbert, Joe Ladnier ja Clay Brandenburg ovat mahtavia tyyppejä niin nostolavalla kuin sen ulkopuolellakin.

Kuinka vietät vapaa-aikaasi ?

Vietän paljon aikaa ystävieni parissa. Käyn elokuvissa ja pelailen Playstation-pelejä.

Markus, kiitos tästä juttutuokiosta. kaikkea hyvää urallesi !

Kiitos sinulle. Haluaisin lopuksi kiittää sponsoreitani Inzer Advance Designia, House of Pain`a ja eBodiesia. Salilla jossa harjoittelen, on mahtava henkilökunta. Jokainen treeni on hauska ja tärkeä tapahtuma elämässäni.

Haluaisin erityisesti kiittää treenikaveriani ja parasta ystävääni Gunda Fiona von Bachausia. Ilman häntä ja yhteisiä treenejämme en olisi päässyt näihin saavutuksiin.

Sakari Selkäinaho