Mikko Tiensuu

Mikko Tiensuu

Kerro itsestäsi. Kuka on Mikko Tiensuu?

28-vuotias Tammelan poika, joka on hurahtanut urheiluun.

 

Olet koulutukseltasi pelastaja ja työskentelet alan hommista. Kerrotko hieman työstäsi ja siihen liittyvistä kuntovaatimuksista.

Teen palomies-sairaankuljettajan hommia. Työni on mielenkiintoista, haastavaa ja vastuullista. Tässä työssä jokainen työpäivä on taatusti erilainen. Palomiesten erityistehtäviin kuuluu mm. savu- ja kemikaalisukellus, jonka takia kunnosta on pidettävä hyvää huolta. Vuosittain suoritetaan lihaskunto- ja hapenottokykytesti. Hapenottokykyä testataan mm. Cooperin testillä, joten minunkin on oltava jatkuvasti 2800m kunnossa.

 

Miten saat yhdistettyä voimailun ja tämän kuntotreenin? Mitä kuntoilumuotoja käytät?

Täytyy myöntää, että kuntotreeni jää selvästi vähemmälle. Voimailun ja varsinkin kisakausien ehdoilla mennään. Aerobista kuntoa harjoitan sählyllä, lenkkeilyllä ja kävelyllä.

 

Miten ajauduit voimaharjoittelun pariin? Minkä ikäisenä aloitit?

Salilla aloin "käymään" 10-vuotiaana, syy siihen oli vesisade. Olin ollut yu-harjoituksissa ja en viitsinyt suunnata sateen alkaessa kotiin, joten menin salille. Varsinaisesta suunnitelmallisesta harjoittelusta ei silloin voitu puhua. Otin joka päivä penkkiä.. 13-vuotiaana aloin harjoitella ohjelmalla ja siitä vuoden päästä olin ensimmäisissä junioreiden penkki SM-kisoissa. Sillä tiellä ollaan.

 

Milloin oli ensimmäinen kilpailusi ja miten se sujui?

Tammelan kunta järjesti penkkipunnerruskisat vuonna 1990 olin silloin 12-vuotias. Nostin sarjassa -65kg tuloksen 65kiloa ja voitin mestaruuden.

 

Olet kilpaillut myöskin voimamieskilpailuissa. Minkä verran on suurin piirtein kisoja takana ja onko tullut menestystä?

Olen kilpaillut vuosina 1997-2006 n.60 pientä kilpailua, sellaisia kyläkisoja joita joka viikonloppu jossain päin järjestetään. Pidän kovasti voimamieslajeista, koska siinä pääsee "lähemmäs" yleisöä. Ja saan myös sympatiaa osakseni koska yleensä olen kisojen pienin mies, mutta samalla saan laitettua vastaan isoille körmyille. Missään arvokisoissa en ole pärjännyt, tällä hetkellä olen vielä hallitseva Forssan ja Lohjan vahvin mies.

 

Onko mahdollista, että jossain vaiheessa ottaisit voimamieshommat päälajiksesi?

Ei enää, nuorempana sitä suunnittelin ja harjoittelinkin voimamies tyyppisesti. Rehellisesti on vain tunnustettava ettei voimani ja pituuteni riitä siinä lajissa pitkälle.

 

Millainen harjoitusohjelma sinulla on?

Kaksi kertaa viikossa aerobinen harjoite (sähly, kävely, lenkki) ja keskimäärin neljä kertaa viikossa punttitreeni. Yleensä keskityn pääliikkeiden treenaamiseen. Apuliikkeitä treenaan aika vähän, esim. hauista olen tainnut treenata tänä vuonna vain pari kertaa. Viime vuonna kilpailuja oli niin paljon, etten saanut kunnollista periodia harjoituksiini. Eli treenasin aivan liikaa varusteilla ja liian paljon maksimia. Nyt yritän korjata virheen ja kilpailla vähemmän keskittymällä tärkeimpiin kilpailuihin. Suunnittelin aloittavani seuraavaksi wsb-tyyppisen treeniohjelman.

 

Minkä nostaisit esiin treenisi avainkohdiksi?

Oman kehon kuuntelu. En treenaa väkisin, jos paikat ovat kipeät vaikka harjoituspäiväkirjassa niin lukisikin. Menen salille aina hyvä motivaatio päällä ja painan treenin kunnolla loppuun. Otan myös mielelläni kommentteja ja ideoita vastaan treenikavereilta, monta kertaa toinen näkee tiettyjä epäkohtia paremmin, mitä itse ei ole tullut edes huomanneeksi.

 

Harjoitteletko yksin, kaksin vai ryhmässä? Mikä merkitys treenikavereilla on?

Ehdottomasti ryhmässä, turvallisuussyistä haluan melkein joka nostoon varmistajan tai muuten vaan sivusta katsojan. Näin tekniikkavirheet saa parhaiten pois ja onhan salilla käynti myös sosiaalinen tapahtuma, vaikka ei liika höpöttely hyvästä ole.

 

Onko sinulla perhettä ja tukeeko perhe voimailuharrastusta?

Vaimo ja lapsia on kaksi, poika ja tyttö.

 

Olet maajoukkue kalustoa penkissä. Mitkä ovat parhaat saavutukset tulosten ja sijoitusten osalta?

Penkki EM-6. 2005 (242.5) Penkki SM-1. 2006.(247.5) Paras tulos on tänä vuonna 260kg -100kg:n sarjaan. Liian monta arvokisaa olen hukannut "no lift teamiin."

 

Treenaatko tai oletko treenannut kyykkyä ja vetoa ja mitkä ovat tulokset? Oletko kilpaillut yhteistuloskisoissa?

Kyykyssä paras kisanosto on 280kg ja maastavedossa 267.5kg. Nyt tulokset ovat kyllä tulleet ylöspäin joten ensi SM-kisoissa tavoitteena on 850kg yhteistuloksen rikkominen. Vähimmäistarkoitus olisi kuitenkin rikkoa EM-kisaraja voimanostossa 2007 vuonna. 2005 SM-kisoissa olin viides.

 

Mitä saavutustasi arvostat eniten ja mitkä ovat parhaat tuloksesi?

Tänä vuonna saavuttamani ensimmäinen yleisen sarjan penkkikulta tuntui todella hyvältä. Ja maajoukkueeseen pääsystä olen todella ylpeä, tulostakin saisi vaan pikku hiljaa alkaa tulla... Muista lajeista pelastusopiston testeissä tein minuutin aikana penkissä 45kg:lla 109 toistoa, sitä pidän onnistuneena suorituksena.

 

Miten huolehdit lihashuollosta? Teetkö palauttavia harjoitteita, venytteletkö, käytkö hierojalla tai jotain muuta?

Minulla on ollut sama hieroja jo 12-vuotta. Nykyään käyn siellä n.7-9 päivän välein. Venytellä pitäisi enemmän, mutta laiska kun olen niin en jaksa. Uskon että aerobiset treenini toimivat hyvinä palauttavina harjoitteina.

 

Paljonko joudut pudottamaan painoa kisoihin ja vaikuttaako painonpudotus kisasuorituksiin?

Pyrin pitämään aamupainoni alle 102kg:ssa joten en juurikaan joudu painoa tiputtamaan, pari päivää ennen kisoja olen vain hieman vähemmällä nesteellä. Tästä syystä en usko sen vaikuttavan tuloksiini.

 

Olet kova harrastamaan vähän kaikkea. Kerrotko mitä kaikkea harrastat ja mikä on periaatteesi harrastusten suhteen?

Harrastan urheiluammuntaa, sählyä, lenkkeilyä ja kävelyä. Kesäisin moottoripyöräilen. Sitten pelailen tennistä ja rantalenttistä ja rimpuloin myös yu -kenttälajeja. harrastukset ovat nyt hieman vähentyneet, mutta mulla on ollut aina sellainen asenne, että kaikkea pitää kokeilla! Olisi sitten kiikkustuolissa lapsenlapsille kerrottavaa. Olen harrastanut kaikkea mahdollista mm. nyrkkeilyä, karatea, laskuvarjohyppyä, vesihiihtoa, laitesukellusta, koripalloa, pesäpalloa...yms..

 

Mitkä ovat tavoitteesi voimailussa savutusten ja tulosten osalta?

Tavoitteena on treenata ja kilpailla vielä ainakin kolmekymmentä vuotta. Mitäs sitä kesken jättää kun hyvän harrastuksen on löytänyt... Salaa haaveilen 300 kilon penkkituloksesta, vaikka sitten ammattilaisvarusteilla. Sotilaspenkissä aion parantaa tämän vuotista neljättä sijaani.

 

Kuinka säilytät motivaation treenata? Mitkä ovat motivaation lähteesi?

Rakastan kilpailemista ja haluan pärjätä kilpailuissa. Häviäminen tai epäonnistuminen on karvasta kalkkia, joten on treenattava välttyäkseen niiltä.

 

Onko sinulla idoleita voimailussa ja mitä nostajia kunnioitat?

Aholan Jouko on yksi suurimmista idoleista, hän näytti että lyhytkin(185cm) voi olla maailman vahvin. Voimanosto puolelta Jere Vänttinen joka on itse voittanut nuorissa 3-SM kultaa penkissä ja maailmanluokan nostajista Toivanen ja Virtanen, vahvoja poikia!

 

Noudatatko ruokavaliota ja suunnitteletko itse ruokavaliosi vai käytätkö asiantuntija apuja?

Kun peiliin katsoo niin ammattiapu ei olisi pahitteeksi.. Pyrin syömään terveellisesti ja katsoa mitä suuhuni tungen. Toisaalta repsahdan silloin tällöin aika pahasti, mutta elämästä ja varsinkin ruuasta pitää välillä nauttia!

 

Onko sinulla ollut urheiluvammoja ja miten olet toipunut niistä?

Saan olla kiitollinen koska mitään isompaa ei ole ollut. Ensimmäiset vammani ovat tulleet vasta vuoden sisällä, onneksi vain pieniä revähtymä vammoja. Toipuminen on ollut nopeaa.

 

Onko sinulla sponsoreita ja onko niiden löytäminen vaikeaa?

Vähissä on. En ole vielä kehdannut oikein ruinata, katsotaan sitten kun voitan ensimmäisen maailmanmestaruuteni? Tammelan kunta ja hierojani Jouko Ilola tukevat harrastustani.

 

Mitä neuvoja annat aloittelijoille ja mitkä ovat suurimmat virheet mitä voit tehdä?

Nykyvarusteet ovat todella rajuja joten, nuorten täytyy muistaa treenata kunnon pohjat itselleen välttyäkseen loukkaantumisilta. Eli nostakaa paljon enemmän raw- kuin varustenostoja. Salilla käyminen ei saa olla pakkopullaa, täytyy osata rentoutua kunnolla!!

 

Mikko Korhonen