Peruspäivä

Herätys, kahvia, lapset, CrossFit, Salille, CrossFit, takaisin kotiin, CrossFit. Jep, CrossFit täyttää päiväni. Lyhyt silmäys kulissien taakse.

Noin klo 7:30

Aamut alkavat aina samalla tavalla: kaksi isoa kuppia kahvia erittäin runsaalla punaisella maidolla, mahdollisesti kolmaskin. Tarkistan kahvia juodessani suomalaiset CrossFit-sivustot, Facebookin, sähköpostit sekä muutaman ulkomaalaisen teemaan liittyvän sivun. Lapset ovat jo sen verran vanhoja, että heräävät vähän myöhemmin ja sitä kautta itsekin saan aamuisin vähän armoa. Vastaavasti menen nykyään itse liian myöhään nukkumaan. Ennen kymmentä on päästävä ulos raittiiseen ilmaan, niin minun kuin lastenkin. Ne, joilla on lapsia, pystyvät varmaan samaistumaan.

Aloitus

Aamiaiseksi syön yleensä rahkaa turkkilaisella jugurtilla, pähkinöillä, hedelmillä, marjoilla tai millä milloinkin. Aamiaisen jälkeen taso yleensä päivän mittaan laskee. Kaksi lasta ja oman firman pyörittäminen pakottavat suhtautumaan ravintoon polttoaineena. Periaatteet kokonaisuuden suhteen ovat pysyneet samoina jo kolme vuotta, mutta annan nykyään itselleni helpommin anteeksi syrjähypyt. Perheellisen arki opettaa syömään nurkuilematta sitä, mitä on tarjolla, olkoonkin ajoittain vähemmän optimaalista.

Vaikeaa väittää muuta, valitsemani ala on erittäin ulkonäkö- ja suorituskeskeistä. On erittäin helppoa hukkua suorituspaineiden ja kehonrakennus- ja fitnesspiireistä perityn ulkonäkökeskeisyyden alle. Perhe helpottaa etäisyyden ottamista ja realiteettien säilyttämistä. CrossFit Helsingin virallisena linjana on, että pidämme salilla hauskaa, opettelemme uusia juttuja ja treenaamme fiksusti, stressittömästi ja oikein.

Jotain muuta

Hyvällä tuurilla ehdin aamupäivällä syventyä johonkin saliin liittymättömään vapaa-ajan harrastukseen. Pidän hyvästä taiteesta ja punaviinistä. Pidän nykyisestä ja vanhasta taiteesta, hankin aina tilaisuuden tullen uusia taidekirjoja ja seuraan netistä videoita aiheesta. Maalaan mielelläni, mutta tällä hetkellä en siihen pysty. On erittäin vaikeaa yhdistää taidetta ja treeniä, sillä ne toimivat aivoissa aivan eri taajuuksilla. Treeniin, salinpitoon ja aiheesta lukemiseen keskittyessäni on mahdotonta lukea tai tuottaa mitään taiteeseen liittyvää ja vastaavasti taiteeseen uppoutuessani en pysty lukemaan riviäkään harjoittelusta. Toisaalta ehkä CrossFit Helsinki on suurin taiteeni.

Punaviiniä juon yleensä illalla.

Eteenpäin

Lähden salille ennen puolta kahta, saavun perille kahden aikaan. Vaihdamme Ninan kanssa kuulumiset, uutiset ja päivän juorut, juomme yleensä kahvit, hoidamme tarvittavat asiat ja suunnittelemme päivää. Monet ihmettelevät mitä me teemme salilla ennen ovien avaamista ja miksi emme voi avata ovia 15 minuuttia aikaisemmin vaikka oveen koputetaan. Yleensä viimeiset puoli tuntia ennen avaamista leikimme päivästä riippuen joko piilosta tai hippaa, hysteerisesti nauraen.

Teemme Ninan kanssa lämmittelyt yhdessä ja se noudattaa yleensä samaa kaavaa: foam rollaus, jalan rullaus kaukalopallolla ja rintarangan avaus tuplatennispalloilla. Käsien pyörittelyjä harjanvarrella, tempausvalaa, askelkyykkyvenytykset, yhdenajalan maastavetovenytykset, kyykky- ja nilkkavenytykset. Lisäksi vielä dynaamiset venytykset ja se on siinä. Ajan salliessa tekisin lämmittelyssä enemmän punnerruksia, kyykkyjä, leuanvetoja, kuten kaikkea muutakin. Minimillä mennään siis, mutta ainakin se toimii.

Treenit

Treenaan nykyään vähemmän kuin ennen, mutta olen aikaisempaa tarkempi treenin toimivuudesta ja tuloksista. Maanantai, keskiviikko ja perjantai ovat varattu voimatreenille ja tilaisuuden tullen hikisemmälle Aikaa vastaan-treenille. Minulla on ollut jo vuosia vasen jalka kokonaisuudessaan ärtyvä mikä tuntuu ajoittain kävellessäni särkynä sääressä. Kyykyissä saan olla tarkkana, ettei polvi käänny väärään suuntaan. Siitä huolimatta vasen polvi vaikeuttaa ärtyessään kyykkytreeniä ja pakottaa keventämään ja kuuntelemaan kehoa polven niin vaatiessa. Treenin lomassa viihdyn salilla, itse asiassa ihan hiton hyvin. Salillaoleminen on se rennoin osa päivästä: tuttujen näkeminen, vitsien heittäminen ja treenaaminen on aina hauskaa.

Tällä hetkelläni treeniohjelmani on kutakuinkin tämännäköinen:

Ma:

Etuvaaka renkailla Dippi renkailla Etukyykky + WOD

Ke:

Takavaaka renkailla Työntöpunnerrus Askelkyykky + WOD

Pe:

Rinnalleveto Ristiriipunta renkailla Kulmanoja + WOD

Tämän lisäksi keskivartalotreeniä, leuanvetoja pitkin päivää, käsilläseisontaa ja muuta pientä.

Lift More

Lift more ei ole salin brändi, vaan salin own thang, joka voi ilmetä missä muodossa tahansa. Halusin esiintuoda jotain, mikä heijastaa salin tavoitteita ja olemusta. Koska haluamme treenimme olevan toimivaa, emme 'nosta samaa', vaan nostamme enemmän. Samalla logossa on kuva hahmosta, jolla on tanko rinnalla etukyykkyräkissä. Rinnalleveto on kuningasliike, joten rinnallevetoa mallaava kuva sai paikan. FTW, Lift more on asenne.

Takaisin kotona

Illalla tarkistan vielä eri CrossFit-sivustot ja Facebookin. Katson telkkarista vähän aikaa eimitään, mahdollisesti kymmenen uutiset josta sivuutan loppukevennyksen. Olen oppinut arvostamaan vaikuttamismahdollisuuden puutetta television katselussa ja nautin rentoutumisesta sen edessä. Helsingin sanomat säästän yleensä kaikki viikonlopulle. Tämän jälkeen menen koneelle, mietin viikon treenejä, säädän salijuttuja ja menen liian myöhään nukkumaan. Huomenna on taas hyvä päivä salilla.