Sami Pullinen

Sami Pullinen

Tässä Mikko Korhosen reilu viisi vuotta sitten tekemä haastattelu nuoresta tulokkaasta joka sittemmin on noussut kotimaiseen kärkeen.

Kerro itsestäsi. Kuka on Sami Pullinen?

23-vuotias nostajan alku Helsingistä. Olen köyhä opiskelija ja opiskelen tällä hetkellä tietoliikennetekniikkaa Evtek ammattikorkeakoulussa. Koulusta pitäisi parin vuoden sisällä valmistua, mutta opinnot ovat hieman viivästyneet harrastuksen takia. Ei mulla mikään kiire ole sieltä poiskaan, kunhan vaan joskus valmistuisi. Asun yhdessä tyttöystäväni kanssa, jonka kanssa olen seurustellut viisi vuotta.

Kerrotko urheilutaustastasi? Mitä olet harrastanut ennen voimanostoa?

Pelasin 15 vuotta fudista ja 8 vuotta lätkää. Lopulta aika ei riittänyt enää kuin voimanostoon. Lajit antoivat hyvän pohjan lähteä mihin suuntaan tahansa. Fudiskentille saatan palata myöhemmin, kun olen tarpeeksi saavuttanut voimanostossa. Molemmat ovat hienoja lajeja.

Miten tulit löytäneeksi voimanoston? Minkä ikäisenä aloitit?

Löysin punttisalin fudis- ja lätkätreenien voimaharjoittelun kautta 14-15 vuotiaana. Treenaamisen aloitin 15-vuotiaana helmikuussa 1999 ja pisin treenitauko tähän päivään mennessä on reilu viikko.

Muistatko sen aikaisia tuloksiasi?

Ekoja kertoja kun kokeilin penkkiä 1999 alkuvuodesta, niin nostin 47,5 kg. Ekan treenivuoden jälkeen penkkasin 90 kg, tokan vuoden jälkeen 130 kg ja kolmannen vuoden jälkeen 150 kg. Kehitys oli suht nopeaa, vaikka treenistä ei ollut mitään tietoa ja tuli treenattua miten sattuu. Treeni oli kuitenkin säännöllistä ja jokseenkin järkevää, joka mahdollisti kehityksen. Painoin siihen aikaan noin 80 kg. Treenivihkoja löytyy vuodesta 1999 ja lähes kaikki treenit on dokumentoitu. Parina ensimmäisenä vuotena en kyykkäillyt enkä vetänyt maasta juuri ollenkaan.

Milloin oli ensimmäiset kisasi ja miten ne menivät?

Ekat kisat olivat lokakuussa 2003. Tarkoitus oli tehdä 20v junnujen penkin Suomen ennätys sarjaan 75 kg. Tiputin painoa reilussa kuukaudessa 13 kg. Penkkitulokseni oli siihen aikaan noin 160-170 kg ja Suomen ennätys oli 175 kg. Laskin että saan paidasta helposti hyötyä ainakin 20 kg, vaikka en ollut sellaista ennen kokeillut.
Päälle lyötiin vanha Inzer, josta ei kauheasti apua ollut. Lopulta jäin kisassa ilman tulosta ja päätin, että niin ei tulisi enää käymään. Seuraavat kisat olivat kuukauden päästä ja nostin ysikympissä. Tulos 145 kg ja sm-raja rikki.
Ekat voimanostokisat kävin Kontulassa syyskuussa 2004. Kyykkäsin 200 kg, penkkasin 220,5kg (SE) ja vedin maasta 250 kg.

Montako vuotta olet nyt treenannut systemaattisesti?

Viimeiset 2-3 vuotta vähän paremmin. Myös ensimmäiset viisi vuotta treenasin hyvin säännöllisesti, mutta treeni oli hieman erilaista. Kaiken kaikkiaan treenivuosia on takana noin kahdeksan.

 

Millainen harjoitusohjelma sinulla on ja kuka sen suunnittelee ?

Suunnittelen itse omat treeniohjelmat. Järkevää perustreeniä paljon ja kisoihin herkistellään kunto esiin. Sama systeemi on toiminut myös muilla ja mm. Kai Päivinen sai kisapenkkiin 35 kg lisää alle puolen vuoden treenillä. Ei tarvitse mitään ihmeellistä, kunhan perusasiat ovat kunnossa. Pohjaa pitää olla mistä rakentaa kunto esiin.

Nykyään teen aika paljon apuliikkeitä, joilla pyrin vähentämään loukkaantumisia. Treenaan penkkiä kaksi kertaa viikossa ja joka toinen viikko kolme kertaa viikossa. Kyykkyä ja vetoa teen 1-2 kertaa viikossa. Pieni loukkaantuminen on toistaiseksi estänyt kyykkytreenit. Vaihtelen sarjoja sekä painoja tuntuman mukaan. Ojentajien treenaaminen myös korostuu harjoitusohjelmassani. Erikokoisilla paidoilla treenaan 1-3 viikon välein. Pyrin aina nousujohteiseen kehitykseen treenijakson aikana.

Mitä nostaisit treenisi avainkohdiksi?

Palautumisen, herkkyyden sekä oman kropan kuuntelun. Kannattaa jättää ne tiukat nostot sinne kisoihin ja treeneissä keskittyä räjähtävyyteen sekä nopeuteen. Oman kropan kuuntelu on tärkeää ja välillä kannattaa pysähtyä miettimään missä mennään, vaikka ohjelmassa lukisi mitä tahansa. Levolla, järkevällä treenillä ja ruokavaliolla saa ihmeitä aikaan. Myös kova motivaatio, hyvä asenne sekä salin kannustava ilmapiiri vaikuttavat myönteisesti harjoitteluuni. Treenikaverit ovat myös tärkeitä.

 

Olet kilpaillut useammassa eri sarjassa. Miten toteutat painonhallinnan? Noudatatko ruokavaliota ja suunnitteletko itse ruokavaliosi vai käytätkö asiantuntija apuja?

Asiantuntija Riikka Alasalmi suunnittelee dieettini ja ruokavalion. Pikkuhiljaa sitä alkaa itsekin oppia ravinnosta enemmän, mutta ainakaan näin alkuvaiheessa ei olisi mahdollista suunnitella oikeanlaista sekä järkevää ruokavaliota. Jos vaan on mahdollista käyttää ammattilaisen apua, niin kannattaa se hyödyntää.
Vasta viime aikoina olen ymmärtänyt oikean ruokavalion merkityksen voimaharjoittelussa. Huonolla ruualla ei pitkälle pääse. Painoa on helppo saada lisää, mutta vaikeaa ottaa pois. Erityisen vaikeaa on kehittyä ja pysyä saman painoisena. Plussakaloreilla on huomattavasti helpompaa treenata ja tulokset nousevat lähes koko ajan.

 

Miten huolehdit lihashuollosta? Teetkö palauttavia harjoitteita, venytteletkö, käytkö hierojalla tai jotain muuta?

Liian vähälle on jäänyt lihashuolto. En venyttele juuri lainkaan ja en käy hierojalla. Tuntuu vain, että aika ei riitä kaikkeen. Palauttavia harjoituksia teen jatkuvasti, jotta jumi ei pääse yllättämään ja jotta loukkaantumiset pysyisivät poissa.

 

Mitä saavutustasi arvostat eniten ja mitkä ovat parhaat tuloksesi?

Parhaat saavutukset ovat penkin Euroopan mestaruus, junioreiden voimanoston mm-hopea sekä junnujen penkin maailmanennätys sarjaan 110 kg. Myös kolmen eri painoluokan Suomen ennätyksiin on saanut tehdä duunia pidemmän kaavan kautta ja niitä arvostan myös. Suomen mestaruudet tuntuvat aina myös hyviltä. Parhaat tulokset ovat jalkakyykky 305 kg, penkki 282,5 kg ja veto 282,5 kg.

Kausi 2006 on kohta ohi. Olit mukana arvokisoissa ja teit ennätyksiä. jäikö jotain hampaankoloon?

Tuloksellisesti meni loistavasti. Kaikkiin tavoitteisiin päästiin, jotka asetettiin sekä välillä meni hieman yli odotusten. Hieman ehkä jäi harmittamaan, ettei avoimen luokan maailmanennätys 286 kg tullut ylös eikä satasen avoimen luokan SE 266 kg. Kilpailuja oli myös liikaa ja treenijaksot jäivät liian lyhyiksi. Myös loukkaantumiset harmittavat ja jälkeenpäin on helppo sanoa mitä olisi pitänyt tehdä toisin. Kokonaisuudessaan kausi oli kuitenkin poikkeuksellisen hyvä ja olen erittäin tyytyväinen tämän vuoden tuloksiin. 

Mitkä ovat pitkäntähtäimen tavoitteesi tulosten ja saavutusten osalta?

Pikkuhiljaa eteenpäin. Tavoitteena on pysyä terveenä ja hilata tuloksia vähitellen ylöspäin. Voimanostossa on vielä paljon tekemistä. Tavoitteena on myös saada jotain aikaan voimanostoliiton hallituksessa.

 

Sinut valittiin voimanostoliiton hallitukseen. Mihin asioihin haluat vaikuttaa siellä ja mitä muutoksia tekisit voimanostoon, jos saisit itse päättää?

Haluan tehdä duunia lajin ja nostajien eteen. Haluan olla päättämässä asioista, jotka koskevat nostajia sekä liiton toimintaa. Tavoitteena on viedä lajia parempaan suuntaan sekä tehdä järkeviä päätöksiä. Toiminnasta pitää tehdä paljon ammattimaisempaa, avoimempaa sekä asioista pitää tiedottaa paremmin. Jos jokainen tekisi vähän hommia lajin eteen niin asiat olisivat paremmin. Olisi loistavaa jos joku päivä parhaat voimanostajat saisivat olympiakomitean ja opetusministeriön tukea. Se ei onnistu, jos lajin eteen ei tehdä tarpeeksi töitä. Uusista sääntömuutoksista en pidä ja mielestäni vanhat toimivat paremmin.

Jos itse saisin päättää kaikkeen voimanostoon liittyvästä, niin ehdottomasti olisi vähemmän liittoja. Tällä hetkellä niitä on aivan liikaa ja lajin sekä tulosten merkitys saattaa kadota jossain määrin. Yksi liitto riittäisi loistavasti.

Minkälaisena näet voimanoston tulevaisuuden?

Positiivisena. Laji kasvattaa suosiotaan jatkuvasti ja arvostus kasvaa vähitellen. Potentiaalia lajista kyllä löytyy, jos vain löytyy tarpeeksi aktiivisia ihmisiä. Yhteistyökumppaneita pitäisi löytyä enemmän.

Onko sinulla harrastuksia?

Voimanoston lisäksi ei jää paljoa aikaa muihin harrastuksiin. Vapaa aika menee leffoissa, kavereiden kanssa, kotona ja netissä.

 

Olet opiskelija. Mikä sinusta tulee "isona"?

Tietoliikenneinsinööri. Toivottavasti olen myöhemmin töissä tietoliikenneasiantuntijana tai kouluttajana jossain puljussa. Olisi kiva lähteä ulkomaille töihin, kun täällä joutuu maksamaan liikaa veroa. Suomen verotus on järkyttävää ja rahat menevät ties minne.

Minkälainen olet luonteeltasi ja mitkä ovat elämänarvosi?

Positiivinen, päättäväinen, luotettava ja kunnianhimoinen. Normaalit elämänarvot ja arvostan ihmisiä, ystäviä sekä perhettä.

Mitä vihaat eniten maailmassa?

En tiedä mitä eniten, mutta häviämistä, epäonnistumisia, loukkaantumisia ja itsekkäitä, kateellisia sekä saamattomia ihmisiä vihaan paljon.

Onko sinulla idoleita voimailussa ja mitä nostajia kunnioitat?

Ei erityisiä idoleita. Kunnioitan kaikkia puhtaita urheilijoita, jotka tekevät duunia tulostensa eteen. En usko dopingiin ja se ei ole missään lajissa tai missään tilanteessa hyväksyttävää. Ove Lehdon, Kenneth Sandvikin, Jari Martikaisen ja Fredrik Smulterin tulokset ovat kovia. Arvostan suuresti myös treenikavereitani ja heidän tuloksia. Seurastamme löytyy monta pitkän linjan nostajaa ja mm. Juha Tuononen on aina ollut loistava kilpailija.

Mitä neuvoja annat aloittelijoille ja mitkä ovat suurimmat virheet mitä voit tehdä?

Perus asiat kuntoon ja järkevää treeniä. Harjoittelu vaatii pitkäjänteisyyttä, kurinalaisuutta sekä paljon motivaatiota. Tulokset eivät tule hetkessä. Suurin virhe on tinkiä treenistä, levosta tai ravinnosta. Jos jotain haluaa, niin kannattaa tehdä kaikki alusta lähtien kunnolla. Kannattaa asettaa realistiset tavoitteet ja pyrkiä niihin. Kannattaa myös kuunnella kokeneita nostajia ja suunnitella huolellisesti joka treeni. Nostamisen pitää olla myös hauskaa ja sitä ei saa ottaa liian vakavasti.

 

Mikko Korhonen