VH.fi Klassikko: Toiminnallinen voimaharjoittelu, osa 4

Toiminnallinen harjoittelu- mitä se on ?

Toiminnallisuus on nykyisin jopa muotia. Siihen liitetään usein tiettyjä harjoitusmuotoja, kuten kahvakuulatreenit. Kuitenkaan pelkkä paikallaan tehty kuulatreeni on harvoin toiminnallista kenellekään joka kävelee tai juoksee.



Toiminnallisen harjoittelun voisi paremmin todeta olevan sitä että harjoitetaan liikesarjoja ja -ratoja liikkeiden ja lihasten sijaan. On aivan eri asia olla vahva kuin käyttää voimiaan.

Käytännön esimerkkeinä voitaisiin mainita esineen nostaminen maasta ja sen simuloiminen erilaisten maastanostojen avulla:
  • korokkeella seisten
  • voimatelineestä
  • kahvakuulilla
  • tempaus otteella
  • romanialainen maastaveto
  • hiekkasäkki painona
  • yhdellä jalalla seisten
  • kyynärotteella
  • yhdellä kädellä
  • paino toisella sivulla ( salkkunosto )
  • myötäotteella



Kun yhdistät maastanostoon muita liikkeitä, päästään entistä toiminnallisempaan treeniin.
1.    maastanosto
2.    rinnalleveto
3.    rinnalleveto+työntö
4.    kanto 10m
5.    takakyykky
6.    hyvää huomenta
7.    työntö niskantakaa

Kokeile ensin tehdä yksi toisto jokaista peräjälkeen ja etene sen jälkeen aina minuutin aikasarjoihin saakka.

Otetaan seuraavaksi yksi perusliikkeistä, leuanveto. Sitä voidaan muunnella useilla eri tavoilla. Etene kevyestä raskaaseen:
1.    vetokumilla kevennetty leuanveto
2.    kehonpainolla tehdyt 1-5 toiston sarjat
3.    kehonpainolla tehdyt 10-20 toiston sarjat
4.    lisäpainolla tehdyt 1-5 toiston sarjat
5.    voimaveto renkailla
6.    voimaveto renkailla, 1-5 toiston sarjat



Sakari Selkäinaho